Fractional Laser (C02 Laser)

Har du ärr som du vill få bort ? Eller vill du kanske få tillbaka spänst, lyster och glow på en ny fräsch hud?

C02 Laser är en djupare hudslipning för åldrad hud, djupare rynkor och ärr (tex akneärr). Co2 Fractional Laser skapar små, mycket exakta punkter av värme på huden. Varje laserpunkt eliminerar pigmenterade hudceller, grova rynkor och ärr samt bidrar till kollagenbildning och huduppstramning .

Laserbehandlingen påverkar huden på ett sätt som enklast kan liknas vid ett ytligt brännsår, du blir röd och svullen och huden drar ihop sig och stramar runt det behandlade området. I vissa fall uppstår mindre blåsor. Du kan bli svullen och öm och att huden stramar på det behandlade området men det släpper som regel efter någon dag. Vissa reagerar med att de får en sårskorpa eller blåsor inom 8-72 timmar. Det är ingen fara och en indikation på att läkningen går bra. Undvik att klia på såret. Om du får sårskorpor eller blåsor är det extra viktigt att du följer skötselråden.

Behandlingsdagen

Det finns olika vävnadsreaktioner som kan uppstå efter varje behandling. Följande symptom är normala efter en laserbehandling:

• Behandlingsområdet är svullet

• Behandlingsområdet blöder

• Behandlingsområdet vätskar

• Behandlingsområdet förefaller vitt, rosa eller rött

• Behandlingsområdet har små blödningar, blåsor och rodnad

• Det har bildats blåmärken runt behandlingsområdet

• Huden stramar och känns stel

De flesta reaktionerna brukar lägga sig efter några dagar men kan ta upp till ett par veckor beroende på person. Däremot tar det oftast lite längre tid innan rodnaden lägger sig.

Dagarna efter och fram till nästa behandling

Det är väldigt viktigt att man håller huden återfuktad och det gör man lättast med ett tunt lager vitt vaselin på det behandlade området under hela läkningsprocessen. Svullnaden och inflammationen i huden kommer då att lägga sig mycket fortare och framförallt risken att det blir blåsor kommer minska betydligt. Håll det behandlade området luftat så gott som det går för en snabbare läkning. Rakning bör undvikas i det behandlade området tills det är helt läkt (5-10 dagar)

• Efter behandlingen ska du smörja med vitt vaselin. Smörj in området 3-4 gånger per dag tills huden har återhämtat sig igen.

• Om området börjar bli inflammerat så smörjer du området med Bepanthen.

• Om du får blåsor behöver du inte smörja området, låt det istället läka ifred. Peta inte sönder blåsorna.

• Undvik bastu och bad minst 7 dagar efter behandlingen för att minimera exponeringen för bakterier. Om det har bildats skorpor, blåsor eller om huden blivit sårig så får du i stället vänta tills huden blivit helt återställd.

• Klia inte sönder blåsor och sårskorpor. Det är en av det vanligaste orsakerna till infektion och ärrbildning.

• Ska du vistas i solen måste du använda en solkräm med solskyddsfaktor 50+ eller högre över området 3 månader efter behandlingen och du behöver även täcka det behandlade området med kompress/kläder.

• Undvik smutsiga och dammiga miljöer den första tiden för att minska risken för infektion.

• Vänta med fysiska aktiviteter/träning eller liknande aktiviteter som belastar kroppen under de första dagarna efter behandling.

Läkning

Läknings processen kan ta allt från 5 till 15 dagar (eller mer). Infektioner är mycket sällsynta men om efterbehandlingen inte följs kan det inträffa. Tecken på att du fått en infektion kan vara dålig lukt från behandlingsområdet, röda ränder, gul-grön vätska från huden, feber och smärta. Om du misstänker att du fått en infektion, kontakta din läkare eller sjukvårdsupplysningen. Om du har några frågor eller funderingar så är det bara att kontakta oss på kliniken.

OBS!

Det krävs att du själv bedövar med Emla eller Tapin ca 30 min innan behandling (finns receptfritt på apoteket).

Du måste genomgå en konsultation innan du bokar denna behandling.

aesthetics awards2017.JPG

Vi använder prisbelönta StarWalker MaQX.